Logopedia – Definicja
Co to jest logopedia?
Jest to nauka o kształtowaniu prawidłowej mowy, usuwaniu wad mowy oraz nauczaniu mowy w wypadku jej braku lub utraty. Termin „logopedia” pochodzi od dwóch greckich wyrazów: logos – słowo, mowa oraz paideia–wychowanie. Termin „mowa” obejmuje zarówno czynność mówienia, jak i rozumienia mowy.
Zagadnienia mowy, głosu i słuchu są przedmiotem zainteresowania naukowców wielu dyscyplin, zarówno typu humanistycznego, tj. językoznawców i fonetyków, jak i przyrodniczego – lekarzy foniatrów i biologów, a także psychiatrów i psychologów. Przestały one być domeną wyłącznie logopedów, lecz wymagają ścisłej współpracy naukowców: lekarzy, fonetyków i językoznawców z inżynierami i fizykami.
Co daje logopedia?
Zadania logopedii można podzielić na dwie grupy:
1 – kształtowanie prawidłowej mowy w przedszkolu i w szkole, czyli dbanie o jej prawidłowy i jak najlepszy rozwój pod względem fonetycznym, gramatycznym i leksykalnym- doskonalenie mowy już ukształtowanej.
2 – usuwanie wad mowy,
– nauczanie mowy (mówienia i rozumienia) w wypadku jej braku lub utraty,
– usuwanie zaburzeń głosu,
-usuwanie trudności w pisaniu i czytaniu.
Logopedia specjalna– zajmuje się odchyleniami od normy w zakresie mówienia i rozumienia mowy, tzn. usuwaniem wad wymowy, nauczaniem mowy w wypadku jej braku lub utraty, usuwaniem zaburzeń głosu i usuwaniem trudności w pisaniu oraz w czytaniu.
Wada wymowy – jest to odchylenie od normy językowej, spowodowane zmianami w budowie lub funkcjonowaniu mechanizmów mowy. Normą jest mowa tej grupy społecznej, do której dana osoba należy. Nieco inne kryterium stosuje się przy ustalaniu wad w mowie dzieci. W zależności od wieku dziecka rozwój jego wymowy przechodzi różne stadia. Do 5-6 roku życia trudniejsze głoski bywają zastępowane łatwiejszymi lub nie są wymawiane w ogóle. Dlatego też za wadliwe można uznać te dźwięki, których nie ma w zasobie głosek polskich, jak np. spółgłoski s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź wymawiane miedzy zębowo lub bocznie, czy r tylnojęzykowe. Odchylenia w mowie mogą dotyczyć zasobu słownictwa (systemu leksykalnego), umiejętności posługiwania się formami gramatycznymi lub rozumienia ich funkcji (systemu gramatycznego), realizacji fonemów lub ich percepcji (systemu fonologicznego).
Wszystkich zainteresowanych skuteczną terapią mowy dla dorosłych lub logopedią dziecięcą zapraszam na wizytę w naszym gabinecie logopedycznym.